Skip to main content

Reflexió PLE Josep Cardona


Els entorns personals d’aprenentatge són, com el seu nom indica, personals. No obstant això, l’ús de certes eines fa que la personalització de l’entorn recaigui en la xarxa que cada alumne o persona cus entre les mateixes, ja que les eines poden ser similars entre persones, però connectades amb l’aprenentatge de forma diferent.


En aquest sentit, en el meu PLE Twitter, Blogger o Instagram tenen un pes molt reduït. En canvi, eines com Feedly o Xarxes Socials com Facebook tenen un pes més rellevant en el PLE, ja que representen una font d’informació important en quant a recursos per a aprendre nous punts de vista sobre conceptes, metodologies, etc. 


Per altre banda, el cercador Google representa l’eina PLE més important, ja que és el punt d’entrada per a qualsevol procés d’aprenentatge. Youtube també podria tenir el mateix pes, perquè suposa una font d’abundants recursos addicionals. No obstant això, es considera que Twitter és una ferramenta molt adequada per a intercanviar experiències sobre els aprenentatges o vivències en el món de l’Educació (i en altres àmbits).

Font

Sobre els usos de les Xarxes Socials i eines de blogging o micro-blogging en l’Educació Secundària, actualment ha saltat a la llum un risc molt important pels mateixos: la prohibició de l’ús del mòbil als centres. S’ha de recordar que l’ecolosió de Twitter o Instagram es va produir gràcies al la massificació de l’ús dels smartphones i al disseny d’experiències d’usuari basades en apps. Amb aquest entorn, promoure els bons usos de Twitter o Instagram, així com altres eines, ha d’anar acompanyat d’una bona educació en el món digital. El focus no hauria de ser fer servir una o altre aplicació; si no educar en convivència digital i bones pràctiques. 


No obstant l’anterior, es poden crear experiències d’aprenentatge significatiu amb eines com Twitter, Instagram o Blogger, ja que permeten compartir experiències i pensaments amb un gran nombre de persones. Plantejar que els alumnes creïn els seus propis blogs sobre els temes que els interessen; i sobre els aprenentatges rebuts pot ajudar a que s’autorregulin i consolidin coneixements.


Font

Finalment, no sé imaginar la meva futura docència sense l’ús d’eines com Xarxes Socials o blogs. Emprar unes o altres dependrà dels objectius didàctics a assolir, i de la metodologia que em permetin posar en pràctica. Per exemple, l’ús de Twitter pot ser molt adequat per a donar a conèixer nous recursos als meus alumnes. Per altre banda, Instagram pot ser no té tant de pes o a dia d’avui no puc apreciar el potencial que podria tenir per a generar nous fluxos d’ensenyament aprenentatge. Amb tot, l’ús de les eines vendrà definit per la metodologia a treballar; i no al revés.


Font: Elaboració pròpia


Comments

Popular posts from this blog

Autoregulación en el proceso de aprendizaje ¿Cómo se autorregulan los alumnos, a la hora de adquirir nuevos conocimientos? Esta pregunta es la que todo profesor debería tener en mente de forma altruista a la hora de plantear el desarrollo de sus enseñanzas.  En el post anterior hablamos de los nuevos roles del docente, pero no hay que olvidar que los alumnos son personas , con sus creencias, valores, intereses, emociones y metas. Todo ello influye en la motivación que tiene el alumnado para aprender, de forma que la pregunta anterior no solo influye en la enseñanza, si no también en el aprendizaje. Pero, ¿qué es autorregulación? Para esta entrada nos hemos documentado leyendo el artículo sobre cómo autorregulan el aprendizaje los alumnos ( Panadero y Alonso-Tapias , 2014), en el cual básicamente se desgrana el modelo cíclico de  Zimmerman , que define la autorregulación en base a cinco variables: creencias, expectativas de resultado, intereses, valores y metas,

Thinglink David

Los físicos cuánticos aseguran que las cosas en el mundo infinitesimal que nos rodea (y que no vemos) no se comportan igual que las cosas en nuestro mundo macroscópico cotidiano y costumbrista . Ellos argumentan que las partículas subatómicas pueden tener estados diferentes a la vez, y que si un observador quiere comprobar qué está pasando no lo va a saber con certeza, porque su llana intromisión va a modificar el estado de dichas partículas. Gato de Schrodinger (Pixabay) Espero que mi paso por las aulas del IES Algarb , en Sant Jordi , no haya tenido el mismo efecto que el de un observador cuántico, y que mi presencia no haya modificado ni la dinámica de las clases, ni el talante de los docentes que muy amablemente me han dejado presenciar sus clases (otros no me han dejado, cosa que respeto). Partículas cuánticas (Pixabay) Tomando como base la hipótesis anterior, puedo decir que mi primer periodo de observación en las aulas ha sido provechoso, pero más aún l

Open Education: el viaje que derribará muros educativos

Nuestro viaje comienza en una época de gran innovación tecnológica y cultural. Una época que ve florecer el uso de las TIC en prácticamente todos los ámbitos de nuestra vida diaria. Y cómo no, la Educación no queda al margen . Fuente:   gleonhard Compartir conocimientos, experiencias, opiniones ... nos enriquece y nos hace evolucionar hacia áreas del pensamiento que no hubiéramos alcanzado con la metodología tradicional. En un mundo educativo en el que los roles del docente se redefinen, y en el que el término prosumer es empleado con toda normalidad, no tienen sentido escenarios cerrados y herméticos donde se encorsete la educación, y por ende la evolución personal y como especie. Por todo ello, el concepto Open Education viene para quedarse. Este concepto hace referencia a un sistema educativo en abierto, que se alimenta de las TIC para crear y compartir conocimiento por todo el globo, y que permite el acceso a una educación de calidad y menos costosa que l