La docència en el món de l’Ensenyança Secundària Obligatòria no va ser una
opció professional fins fa un parell d’anys, quan la meva carrera professional
va quedar estancada i hi havia falta de nous reptes. Per tant, es pot
considerar que el meu punt de partida era “el zero”.
El primer contacte amb el màster va introduir un món educatiu que
s’allunyava molt de com el recordava. En teoria, les TIC tenien molta més
penetració que fa vint anys, i existia innovació en la docència. La comunitat
educativa era conscient que era
necessari canviar les metodologies i evolucionar cap a maneres
d’ensenyar més relacionades amb els temps actuals, que no amb esquemes de fa
cent-cinquanta anys.
Fuente: co.labora.red |
Aquestes noves metodologies es recolzen en la idea de que les TIC no són un
simple canvi de medi de la metodologia tradicional, si no que aborden un canvi
més profund. Les TIC es plantegen com el motor que ha de crear i promoure nous
esquemes d’ensenyament-aprenentatge.
Per altre banda, la gestió de conflictes i el respecte a l’alumne i al seu
moment vital també fou un descobriment. Tot i que el sentit comú anima a pensar
que cada persona és diferent i té les seves necessitats, no era conscient del
que realment implicava. Conèixer l’entorn familiar i social de l’alumnat és
molt important per aconseguir crear vincles i crear un bon ambient a l’aula. A
més, disposar d’eines per a tractar o prevenir els conflictes també és una gran
ajuda a l’hora d’afrontar situacions complicades dins l’aula. En aquest
aspecte, conèixer que existeixen petites dinàmiques que poden representar
avenços en positiu per a la convivència, va suposar una gran ajuda de cara a la
visió de l’educació.
Després del pas pel pràcticum, la realitat va entrar en joc. La meva
experiència va ser la d’un institut similar a com jo ho recordava, amb classes d’estil
magistral però amb més intervencions per part de l’alumnat. Les TIC tenien una
presència tímida i sovint relegada a un complement del llibre de text. No
obstant això, la gestió de conflictes i la convivència era un element molt
cuidat al centre. La figura de l’Orientador, element inexistent a la meva
època, juga un paper molt important a l’hora de dinamitzar el centre i fer que
sigui un lloc a o no només s’adquireixen coneixements.
Fuente: INED21 |
En conclusió, el marc teòric s’ha de considerar com l’objectiu a futur, ja
que avui en dia és complicat que es puguin posar en pràctica tots els principis
innovadors relacionats amb les TIC o amb el canvi metodològic. Tot i que la
realitat no s’ajusta al marc teòric, s’ha de treballar en aquesta direcció per
a poder provocar realment un canvi en l’estructura de l’educació. Així queda reflectit en el següent recurs:
Comments
Post a Comment